This Will Not Do

Alla inlägg under november 2012

Av Randi S - 30 november 2012 18:02

Jag vägde mig idag.

Efter en slarvig period väger jag nu

ett kilo mer än vad jag gjorde förra gången.

Ett kilo är väl ingen världskatastrof,

men kul är det ju inte...

Fast efter en dålig vecka,

där min OCD stal all min energi,

är det inte så farligt mycket.

Jag hade faktiskt väntat mig mer!

Dessutom har jag pms och binder vatten,

så jag kanske väger mindre än vad jag tror.


Nu ska jag inte gnälla över min egen otillräcklighet,

utan försöka att äta mindre och träna mer nästa vecka.

Då är lär även sötsuget vara mindre eftersom min pms är över.


Nu ska jag äta en påse minimorötter och bara ta det lungt.

Trevlig fredagskväll alla ni fina läsare! <3

Av Randi S - 28 november 2012 18:19

Googlad bild.


Ikväll ska jag äta brysselkål till middag.

Det är inte bara gott och kalorisnålt,

här är några andra fördelar: 


* Det är oerhört nyttigt


* Det är mättande


* Det går snabbt att koka (ca 5-10 minuter)


* Det är billigt (ca 10 kr för 500 g)


* Det håller magen igång och är laxerande

(vilket är positivt för det mesta, i alla fall om man är hemma)


Men det har även sina nackdelar:


* Man kan känna sig aningen uppsvälld


* Man kan få gaser i magen


* Man kan behöva springa på toa ofta

(när man verkligen inte vill, typ på stan)


Brysselkål är som sagt väldigt nyttigt!

Faktum är att det sägs vara världens nyttigaste grönsak

(jag har tyvärr ingen bra källa till det påståendet).

Det innehåller ca 44 kalorier per 100 g.


Jag brukar ta halva påsen, alltså 250 g.

Men då äter jag inget till.

Om jag tex. steker lite qourn till,

tar jag mindre av brysselkålen.


Jag brukar variera kryddningen så jag inte ska tröttna.

Men en favorit är att hälla i lite kinesisk soja, kantarellfond,

en grönsaksbuljong på tärning, Himalaya-salt, lite svartpeppar,

massor av timjan och basilika och en aning pressad citron. 




Mat
Av Randi S - 28 november 2012 08:50

Efter ännu en vaken natt är min hjärn åter igen potatismos.

Så känns det i alla fall.

Jag mår så otroligt bättre när jag sovit,

men som det är nu klarar jag bara av

att gör det ungefär varannan natt.

Det beror, som nästan all annan skit i mitt liv, på min OCD.

Det är nämligen så att jag har timslånga ritualer för mig

innan jag är tillåten att gå och lägga mig.

Och om jag inte somnar tillräckligt fort börjar jag

göra en massa skumma saker istället för att sova.

Som tex. att rabbla en massa ord, som mantran ungefär,

eller plocka bort katthår från min filt.

Det kan pågå hela natten.

När jag inte har sovit på ett-två dygn

är jag så pass trött att jag somnar hyfsat snabbt.

Så att sova varannan natt är alltså det enda sättet

som funkar för tillfället.

Det har varit så sen över ett halvår tillbaka.


Men min mosiga hjärna är inte det värsta.

Mina ögon tar förstårs väldigt mycket stryck!

Dem är svullna och röda och svämmar över av

äckligt vitt klet, ögonsnor alltså...

Ibland är det så mycket att jag blir temporärt blind.

Jag kan inte låta bli att klia,

och då blir det bara ännu värre.

Och om jag kliar tillräckligt mycket,

får jag små sår runt ögonen.

För att inte tala om hur blodsprängda dem är!

Jag ser ut som ett gammalt slitet fyllo...


Jag skar mig i alla fall inte i natt,

om jag ska vara lite positiv.

Det enda blod som rann var när jag råkade skrapa upp

ett halvläkt sår när jag slet på mig ett par jeans.

Blodet läckte ut genom tyget och bildade en stor roströd fläck.

Eftersom jag har ont om rena kläder och inte kunnat/orkat

skaffa en tvätttid är det mycket irriterande!

För en person med så mycket renlighetstvång,

är det en enorm katastrof!!

Det går inte att beskriva hur jobbigt det är!

Jag går ärligt talat hellre naken än med smutsiga kläder.


För att återgå till det egentliga ämnet;

en till dålig sak med att inte sova

är man blir så satans hungrig!

Det gör att jag äter onödigt mycket.

Och eftersom jag är så trött,

orkar jag inte träna något på motionscykeln.

Inte heller håller jag koll på kalorierna jag får i mig.

Jag har dock inte gått över styr helt och hållet.

Jag tror att jag har landat på ca 1500-2000 kalorier 

om dagen i nu i veckan.

Det kommer kanske att vara så hela veckan.

Det hoppas jag naturligtvis inte,

jag vill ju helst ligga på max 1000 kalorier per dag!


Jag ska försöka att vara stark.

Att orka träna och stå emot hungern.

Men det känns som om jag kommer att misslyckas!

För pms-helvetet gör det inte direkt lättare...



Av Randi S - 26 november 2012 08:16

Följ">http://www.bloglovin.com/blog/4067008/?claim=erjm6psz6fu">Följ min blogg med Bloglovin

Nu har jag skaffat Bloglovin-konto.

Jag skulle bli jätteglad om ni vill följa mig!

Eftersom min blogg ibland gapar tom i flera dagar i sträck,

är det ju mest praktiskt att följa mig på Bloglovin.

Då behöver ni inte gå in på min blogg i onödan.

Win-Win för båda parter! ;)


Ps. Jag är sjukt dålig på teknik,

så jag vet inte om/hur man kan få koden att

inte synas. Om någon av er vet,

kan ni väl dela med er av eran kunskap. Ds.

Av Randi S - 26 november 2012 06:55

   

Av Randi S - 26 november 2012 04:32

Så vansinnigt god!!

Egentligen alldeles för söt och fet,

men så satans god att den nästan är värd varenda kalori!

Jag har för mig att den innehåller 220 kcal, liiite för mycket tycker jag nog.

Jag äter den inte varje morgon, men ibland unnar jag mig den här lilla godbiten!

Vet jag att jag kommer äta kalorisnålt i övrigt och träna mycket någon dag,

brukar jag ta en till frukost. Då kan jag njuta av den med gott samvete.

Det är Limited Edition, så ni får passa på så länge den finns att köpa!


Gillar ni saffran?

Då måste ni prova den här! 

Mat
Av Randi S - 26 november 2012 03:38

Nu ska jag berätta om vad som hände på fredagen den 23:e.

Det är ingen stor händelse, jag är väl bara överkänslig.

Men jag vill i alla fall dela med mig av min upplevelse. 


Jag var som vanligt på min dagliga verksamhet.

Jag hade precis kommit tillbaka från ICA, där jag hade köpt

Aftonbladet och en kanelbulle.

Jag tyckte att jag förtjänade ett fredagsfika.

Det tyckte uppenbarligen inte alla.


Jag har berättat för dem på den dagliga verksamheten

att jag försöker gå ner i vikt och komma tillbaka till min naturliga storlek.

Alla vet om det, både personal och deltagare.

De flesta bryrs sig inte, dem har väl sitt...?

Men en av personalen, Ann heter hon, kan inte låta bli att lägga sig i.


När hon såg att jag åt en bulle blev hon plötsligt väldigt pratsam;

Ann: Har du en bulle?

Jag: Ja...

Ann: Bullar är inte nyttiga.

Jag: Jag vet det, jag är inte dum i huvudet.

Ann: Men du bantar ju?

Jag: Jag bantar inte. Jag vill gå ner i vikt och stanna där,

inte köra någon knäpp diet som bara gör mig fetare i längden.

Bara för att jag tänker på vad jag stoppar i mig, så betyder det inte

att jag aldrig kommer att unna mig en kanelbulle!

Ann: Men nu säger du emot dig själv, du vill ju bli smal.

Då ska du inte äta bullar!

Jag: Hörde du inte vad jag nyss sa?

Jag förklarade ju hur jag tycker och tänker!

Ann:...Jag dömmer dig inte, jag tycker bara att det är konstigt.

Ena stunden pratar du om kalorier, sen trycker du i dig en bulle!

Jag: Du dömmer mig uppenbarligen, annars hade du hållt tyst!

Och jag trycker inte i mig bullen, ser du inte att jag äter långsamt?.

Ann:...

(Jag suckar och ignorerar henne, jag koncentrerar mig på tidningen

och det jag har kvar av bullen.)


Nu är jag kanske lite fånig som reagerar så här,

men jag tycker verkligen att hon inte ska lägga sig i!

Hela dagen var förstörd, bara för att jag blev så sur.

Jag vet att jag är överkänslig nu, men jag kommer inte kunna

ta med något kaloririkt dit något mer!

Bara för att hon har en massa skitsnack för sig!

Egentligen borde jag vara stark och skita i vad hon tycker,

men jag skulle ärligt talat skämmas om hon såg mig äta

något med för mycket kalorier igen.

Fucking Bitch, säger jag bara!!


Så nu vet ni vad som hände i fredags.

Fånigt, jag vet! ;)

Men shit, vad sur jag blev!

Av Randi S - 26 november 2012 03:16

Hej där!

Längesen sist.

Jag har varit så trött att jag har gått i bitar flera gånger om.

Då är inte bloggen prio 1, direkt.

Det kanske är lika bra?

För jag hade bara skrivt en massa goja.


Hur som helst, jag mår bra nu.

Alltså just nu, i denna stund.

Snart kommer det att vända.

Det gör det alltid, det vet jag av erfarenhet.


Mitt humör ändras snabbt.

Ena stunden fungerar jag.

Jag kan till och med känna en viss glädje,

som en livsgivande vindpust.

Men sen faller jag snabbt.

"Vad tänkte jag egentligen,

jag är inte lycklig, det är inte till för mig"

Det slutar ofta med att jag sitter och skär mig

eller ligger i fosterställning och hyperventilerar.


Nåja, just nu håller jag mig i alla fall flytande!

Dock är jag lite orolig för morgondagen.

Det är veckans värsta dag, STÄDDAGEN!!

Jag hater städdagen. Jag hatar att städa.

Okej, inte för att jag faktiskt gör det,

men jag avskyr även att personalen på mitt boende

kommer ner och städar in lägenhet.

Då måste dem plocka bland mina grejer,

vilket gör mig mycket illa till mods!

Och så äcklas jag över att se någon städa.

Och lukten gillar jag inte.

And so on...


Men jag kan nog smita från städningen.

Jag kommer inte att gå och lägga mig i natt.

Om jag är vaken hela natten och ser trött ut

kan jag säga att jag inte orkar.

Att dem inte får komma ner och störa mig.


Nog om det nu.

Jag ska berätta om vad som hände i fredags,

men det gör jag i nästa inlägg.

Annars kommer det här inlägget att bli hiskeligt långt.


Ta hand om er nu alla fina läsare! <3<3<3

Kramar från mig! //Randi


Ovido - Quiz & Flashcards